غربالگری ژنتیک برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی رایگان است

image_print

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور به نقل از زنجان، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اعتیاد مهم ترین معضل آسیب اجتماعی و در دست بررسی است؛ چراکه ساختار فرد را تحت تاثیر جدی قرار می دهد و در هم افزایی سایر آسیب ها مثل همسرآزاری و کودک آزاری نقش بسزایی دارد از این رو همه تلاش بهزیستی پیشگیری از شیوع این مساله است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: استقرار ۵ هزار تیم در محله‌هایی که ریسک مصرف مواد مخدر بالا است یکی از اقدامات بهزیستی است. همچنین بهزیستی با همکاری قوه قضاییه دیدگاه مراکز ماده ۱۶ را تغییر داده است و امروزه به معتادان به چشم بیمار نگاه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش سن مصرف مواد و افزایش مصرف زنان، همچنین همزمانی مصرف چند نوع مواد از نگرانی‌های بهزیستی است، افزود: در حال حاضر ۵ مرکز نگهداری و اقامتی کودکان راه‌اندازی شده است که دو مرکز در سیستان، دو مرکز در تهران، یک مرکز در البرز و یک مرکز در خراسان شمالی را شامل می‌شود.

بندپی با اشاره به گسترش مراکز درمان اجتماع‌محور در ۲۷ استان، یادآور شد: خوشبختانه امسال بودجه بهزیستی با توجه به محدودیت‌ها مطلوب بوده است و در مجموع بودجه بهزیستی ۲۵۰۰ میلیارد تومان به غیر از افزایش مستمری بوده است.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در زنجان با بیان اینکه خانواده‌های ۵ نفر به بالا، بالای ۵۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند، تصریح کرد: شیوع‌شناسی سال ۹۴، در رنج سنی ۱۵ تا ۲۵ سال به ازای هر ۶ مرد معتاد یک زن معتاد وجود دارد و زنی که اعتیادش در مرحله زایمان تشخیص داده شود، فرزند از او سلب می‌شود.

وی در رابطه با اشتغال با بیان اینکه طی سال ۹۵، ۴۶ هزار اشتغال در جامعه هدف ایجاد شد که ۲۵ هزار نفر از آنها معلول بودند، افزود: مشوق‌های سازمان برای به کارگیری جامعه هدف پرداخت بیمه کارفرمایی توسط دولت و در اختیار قرار دادن وام با بهره کم به کارفرمایان را شامل می‌شود.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای اشتغالزایی در اختیار بهزیستی قرار گرفته است، تصریح کرد: مقرر است که ۳۰ درصد از مشاغل منشی‌گری و اپراتوری دستگاه‌ها در اختیار معلولان باشد. یکی از اقدامات خوب برنامه ششم، غربالگری ژنتیک است و با توجه به اینکه سالانه حدود ۲۵ هزار کودک معلول بدو تولد داریم، ظرفیت علمی برای پیشگیری وجود دارد که الزامی شده است. برای این منظور، هر خانواده که تحت حمایت پوشش نهادهای حمایتی و دارای یک فرزند معلول باشد، برای آزمایش‌های ژنتیک هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص کاهش آمار طلاق در پنج سال اول زندگی با اشاره به اجرای طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان که اجتماع محور بودن و تحمل نقد را نهادینه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ثبت الکترونیکی طلاق فعلا به صورت پایلوت در خراسان رضوی راه‌اندازی شده است و زوجین به فراخور مشکل به مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا