تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و توسعه مهارت های حسی-شناختی با ترسیم نقاشی

image_print

مهارت های حرکتی ظریف شامل هر گونه حرکت تخصصی دست , مج و انگشتان می باشد. و اکثر مهارتهای مقدماتی نوشتن و ترسیم مانند گرفتن مداد در دست و هدایت آن روی کاغذ به توانایی مددجو در حرکات ظریف بستگی دارد . ضمن اینکه مددجویان زمانی شروع به کشیدن تصاویر می کنند که به شناختی از اشکال و رنگ ها و خطوط دست یافته باشند و پس از آن هرچه که مددجو در اثر هنری اش، از نظر شکل و اندازه ترسیم می کند نمودی از سطح تفکر اوست و در این اثر احساسات, عواطف و ادراک خود را از دنیای پیرامون منعکس می کند. مددجویان برخی از مفاهیمی را که ممکن است برای سایر افراد بدیهی باشد مانند فاصله , تفاوت اندازه و تفاوت بافتی را درک نمی کنند و نقاشی فرصت مناسبی است تا در حین این فعالیت بصری مفاهیم را به شکلی آگاهانه فرابگیرند.

با توجه به این که اکثر مددجویان از فعالیت های ترسیمی و کار با انواع ابزار و لوازم نقاشی لذت می برند , این فعالیت فرصتی را فراهم می کند تا با دقت و تمرکز بیشتری به یادگیری چگونه نگاه کردن به جزئیات کوچک , تمرکز روی دستیابی به یک نتیجه خاص و تمرین و تکرار فعالیت های ترسیمی دشوار بپردازند.

با توجه به اینکه ضعف در مهارت های حسی از جمله هماهنگی چشم و دست می تواند بر انجام امور روزمره زندگی تأثیر بگذارد و ضعف در دست و عملکرد آن در انجام امور روزانه می تواند فعالیت فرد و ارتباط اورا با محیط اطراف مختل کند، این فعالیت هنری می تواند به بهبود هماهنگی بین چشم و دست کمک نماید و مددجو را قادر سازد تا بین آنچه می بیند و آنچه انجام می دهد ارتباط برقرار کند.

ترسیم نقاشی فرصتی را فراهم می کند تا مددجویان بتوانند خود را ارائه بدهند و با گرفتن تأیید و کسب تشویق از جانب مربی ، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شوند و احساس انگیزه و ارزشمند بودن را داشته باشند و در خلق اثر هنری خود تخیل ، افکار و احساسات خود را وارد کنند و نقاشی را شکل مهم دیگری از ارتباط بدانند و دست یابی به این امر مهم باعث توانمند سازی مددجویان به بیان آنچه احساس می کنند می شود.

 

شیرین ترحمی – مربی آموزشی مؤسسه خیریه توانبخشی معلولین ذهنی تهران

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا