امکان یک ماه مرخصی مددجویان در ایام کرونایی

در برخی از مؤسسات توانبخشی خصوصی، خانواده‌ها می‌توانند مددجویان را تا یک ماه به مرخصی ببرند و سپس به‌شرط منفی بودن تست کرونا، مجدداً به موسسه بازگردانند. اما طبق پروتکل‌های ضدکرونایی، اغلب مراکز نگهداری، اجازه مراجعه خانواده‌ها جهت ملاقات با مددجویان را نمی‌دهند و این باعث آسیب روحی و روانی به مددجویان این مراکز می شود.

سامان سلیمانی مرند، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه توانبخشی معلولین ذهنی تهران به «اکونگار» گفت: از زمانی که کرونا در کشور شیوع یافته است، موسسه ما هم در قرنطینه است و به همین دلیل خانواده‌ها نیز حق حضور در موسسه و دیدار از فرزندان خود را ندارند، اگر قصد دارند که در کنار فرزندانشان باشند یا آن‌ها را ببینند، می‌توانند فرزندانشان را به مرخصی یک‌ماهه ببرند. سپس به‌شرط منفی بودن نتیجه تست PCR می‌توانند مددجویان را به موسسه بازگردانند.

به گفته سلیمانی ، تقریباً، نیمی از خانواده‌ها، مددجویان را به مرخصی برده‌اند و تاکنون هیچ‌یک از مددجویان کرونا نگرفته‌اند. او افزود: ورود افراد متفرقه  هم به این مرکز ، کاملاً ، ممنوع است.

وی در پاسخ به این سؤال که تأثیر محدودیت‌های کرونایی بر وضعیت روحی و روانی مددجویان چگونه بوده است؟ تأکید کرد: واحد روانشناسی ما بسیار قوی است و از روش‌های ویژه‌ای برای مهار مشکلات روحی این محدودیت‌ها بر مددجویان استفاده می‌کنند.

به گفته سلیمانی، پیش از کرونا مددجویان به پارک، سینما و اردوهای تفریحی می‌رفتند اما در حال حاضر فقط در موسسه می‌مانند و برنامه‌های تفریحی بیرون موسسه تعطیل شده است. او مدعی است که جشن‌های کوچک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط پرسنل برای مددجویان برگزار می‌شود تا دچار افسردگی نشوند.