تاثیر ورزش در زندگی افراد توانیاب (معلول)

اثرات ورزش با توجه به اهمیت حیاتی آن برای معلولین از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کلی هدف از ورزش برای معلولین، به حرکت درآوردن و قرار دادن آنان در یک مسیر عادی زندگی و حتی الامکان خودکفا نمودن آنان می باشد. اثرات ورزش برای معلولین را به شرح زیر می توان خلاصه نمود:

1. اثرات فیزیولوژیکی :
الف- تامین قدرت عضلات، جلوگیری از آتروفی عضلات و بالاخره جایگزین نمودن فعالیت های اندام های سالم به جای اندام های معلول
ب- جلوگیری از نارسایی های دستگاه قلب و گردش خون و تنفس معلولین با توجه به مشکلات حرکتی که غالبا با آن مواجه هستند حرکات آنان نسبت به افراد غیر معلول کمتر می باشد و همین کم حرکتی زمینه را برای نارسایی های قلب و گردش خون و تنفس فراهم می سازد.
ج- انجام حرکات پَسیو، اَکتیو، مقاومتی و کمکی در تمام سطوح مفاصل باعث حفظ دامنه حرکتی آن و جلوگیری از خشکی مفاصل می گردد و در نهایت منجر به حفظ شکل عادی بدن فرد دارای معلولیت می شود.

2. اثرات درمانی و کلینیکی ورزش :
اضافه نمودن فعالیت های ورزشی به درمان هایی از قبیل فیزیوتراپی، هیدروتراپی و … بعد از ترک بیمارستان اقدامی به جا و لازم و موثر برای معلولین می باشد. معلولین غالبا به خاطر محدودیت های حرکتی و مسائل دیگر دچار سنگ های کلیوی، مثانه و یبوست و … می شوند و تحقیقات نشان داده است معلولینی که به ورزش می پردازند غالبا کمتر دچار مشکلات یاد شده می شوند. علاوه بر آن، یکی دیگر از مشکلات معلولین چاقی می باشد که نه تنها تحرک آنان را مشکل می سازد بلکه باعث ایجاد نارسایی های قلبی و تنفسی می شود. پرداختن به فعالیت های ورزشی به خصوص فعالیت های هوازی جلوی ازدیاد وزن را گرفته و منجر به تقویت دستگاه قلب و گردش خون و تنفس می شود.

3. اثرات روانی ورزش:
به طور کلی نارسایی های جسمی بر روی ذهن اثر می گذارد و در نهایت نارسایی های روانی را به دنبال دارد. پرداختن به فعالیت های ورزشی نه تنها باعث می شود که فرد کمتر به معلولیت خود توجه نماید بلکه غالبا آن را به فراموشی می سپارد.

4. اثرات اجتماعی ورزش:
در مجموع، افراد معلول، گوشه گیر و منزوی هستند. البته یکی از علل آن را می توان عدم آگاهی خانواده ها و اجتماع نسبت به پدیده معلولیت دانست. ورود به اجتماعی کوچک ورزشی از یک محیط بسته زمینه را برای ورود به اجتماعات بزرگتر فراهم می سازد در واقع برای معلولین ورزش کانالی است جهت اجتماعی شدن و بازگشت به مسیر عادی زندگی.

 

گردآورنده: رضا درینی