ميزان فرزندخواندگي، امسال ۵۰ درصد افزايش يافته است

image_print

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران به رشد ۵۰ درصدي فرزندخواندگي در سال جاري اشاره كرد و گفت: با ايجاد سامانه فرزندخواندگي در سال گذشته، ثبت نام متقاضيان به صورت الكترونيكي انجام مي پذيرد و تا ۶-۷ مرحله نيازي به حضور در بهزيستي نيست.
دكتر احمد خاكي  با بيان اين كه پيش از اين، بيشترين تقاضاي فرزندخواندگي براي نوزادان دختر بود، گفت: امسال مشاوره هاي خوب و برنامه ريزي ها باعث شده است پذيرش فرزندان پسر پيشي بگيرد. همچنين در گذشته معمولاً متقاضيان فرزندخواندگي به دنبال نوزادان بودند ولي مشاوره و تعامل كارشناسان بهزيستي با متقاضيان و افزايش درصد فرزندخواندگي باعث شد كودكان ۳ سال به بالا هم متقاضي داشته باشند.
خاكي با بيان اين كه امروزه شرايطي ايجاد شده است كه خانواده ها متقاضي سرپرستي فرزندان معلول هم هستند، افزود: مواردي داشته ايم كه خانواده هاي ايراني ساكن خارج از كشور با رضايت كامل و اطلاع دقيق كودكاني كه را كه مشكلات جسمي داشته اند به فرزندي پذيرفته اند.
معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران در توضيح روال كار فرزندخواندگي گفت: كودكان بي سرپرست ازطريق بيمارستان، اورژانس، دادگستري و … وارد مجموعه شيرخوارگاه هاي بهزيستي و پس از تأييد سلامت از قرنطينه خارج مي شوند. بعد از آن كه مددكاران اصالت و نسب كودكان را جستجو كردند و در صورتي كه خانواده زيستي آنها پيدا نشوند، بررسي هاي مددكاري آغازمي شود و كودكان به خانواده هاي متقاضي فرزندخواندگي سپرده مي شوند.
خاكي با تأكيد بر اين كه اساس كار بهزيستي بر واگذاري فرزندان به خانواده زيستي آنهاست، افزود: در مرحله اول فرزندان به صورت امدادبگير به نزديكان و اقوام سپرده مي شوند و هزينه اي هم از جانب بهزيستي به خانواده هاي اقوام پرداخت مي شود تا كودك در ميان اقوام خود رشد يابد و هويت او گم نشود، در غير اين صورت كودكان با هماهنگي دادگستري به شيرخوارگاه سپرده مي شوند ولي هرچه زودتر در محيط خانوادگي قرار گيرند مسائلشان كمتر خواهد بود.
معاون بهزيستي استان تهران با اشاره به رشد ۵۰ درصدي فرزندخواندگي در سال جاري گفت: با توجه به قانون جديد مصوب سال ۹۴، ۳ گروه از افراد مي توانند سرپرستي كودكان و نوجوانان را از سازمان بهزيستي درخواست كنند: اول، زن و شوهري كه پنج سال از تاريخ ازدواجشان گذشته باشد و از اين ازدواج صاحب فرزند نشده باشند مشروط به اين كه حداقل يكي از آنان بيش از ۳۰سال سن داشته باشد؛ دوم، زن و شوهر داراي فرزند مشروط بر اين كه حداقل يكي از آنان بيش از ۳۰سال سن داشته باشد؛ و سوم، دختران و زنان مجردي كه حداقل ۳۰سال سن داشته باشند كه اين دسته منحصراً حق سرپرستي كودكان دختر را خواهند داشت. خاكي با اشاره به اين كه كودكاني كه بدسرپرست هستند اگر كمتر از سه سال داشته باشند به شيرخوارگاه فرستاده مي شوند و از سه سالگي به بعد ازطريق مراكز نگهداري بهزيستي به خانه هاي اجتماعي واگذار مي شوند، درباره خانه هاي اجتماعي كودكان گفت: ۷۱ خانه كودك در سطح استان تهران فعاليت مي كنند كه به طور ميانگين در هريك از آنها ۱۶ كودك ساكنند،درحالي كه شرايط ايده آل حضور چهار كودك در هريك از خانه هاي اجتماعي است.
او با بيان اين كه هدف ما واگذاري فرزندان به طور كامل به خانواده هاست گفت: دنبال مركززدايي هستيم و ترجيح مي دهيم فرزندان به جاي حضور در شبه خانواده ها، در خانواده باشند .مراكز شبه خانواده مراكزي هستند كه زير نظر بهزيستي و به صورت هيأت امنايي و توسط خيران اداره مي شوند.
وي با بيان اين كه كودكاني كه به فرزندخواندگي نرفته باشند در بهزيستي مي مانند تا تحصيلاتشان را ادامه دهند و شغلي پيدا كنند، تأكيد كرد: افراد زير پوشش بهزيستي بايد توانمند باشند تا ترخيص شوند. معاون بهزيستي استان تهران ادامه داد: براي افراد تحت حمايت بهزيستي تحصيلات تا مقطع دكتري رايگان است. براي اين افراد مبلغي سرمايه كار هم درنظر گرفته مي شود و در نهايت فردي كه از بهزيستي ترخيص مي شود، بايد توان مسئوليت پذيري داشته و موفق باشد.
او با بيان اين كه اگر فرزندي از بهزيستي ترخيص نشود، در خانه هاي كودك يا در خانه هاي مستقل مورد حمايت خواهد بود، افزود: همچنين بهزيستي استان تهران در تلاش است تا زمان آماده شدن خانواده هاي بدسرپرست براي پذيرش فرزندانشان، كودكان را به خانواده هاي متقاضي فرزندخواندگي به صورت موقتي كه اصطلاحاً امين موقت گفته مي شود ،بسپاريم. خاكي با اشاره به ۴ شيرخوارگاه بهزيستي كه مسئوليت نگهداري از نوزادان و نونهالان را برعهده دارند، افزود: برخي از كودكاني كه به شيرخوارگاه ها مي آيند، ممكن است به نوعي از سلامت كامل برخوردار نباشند و مشكلات بهداشتي و رواني داشته باشند. همه تلاش ما در احياي اين كودكان است.
وي با بيان اين كه معمولاً هويت اين كودكان را مي شود از طريق بيمارستان و فرد يابنده تاحدي تعيين كرد، نبود اوراق هويتي را بزرگترين مشكل فرزنداني كه به بهزيستي سپرده مي شوند برشمرد و افزود: اين موضوع مسائل درماني آنها را تحت الشعاع قرار مي دهد چون گاهي برخي از اين كودكان به دليل مشكلات سلامتي ناگزير بايد سريعاً به بيمارستان برگردانده شوند. او افزود: درمان اين كودكان هزينه هاي زيادي دارد كه برعهده بهزيستي است و درصورتي كه اين كودكان شماره ملي و كارت ملي داشته باشند و مشكلات هويتي شان حل شود، مسائل درماني و هزينه هاي آنها را بهتر مي توانيم پي گيري كنيم. وي با تأكيد بر اينكه بهزيستي هرگز هيچ كودكي را بدون درمان رها نخواهد كرد، افزود: بيشترين مشكل اين كودكان در بدو ورود به بهزيستي بي هويتي آنان است تا كارهاي درماني كامل و جامع براي آنها انجام شود. به گفته معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران، اگر تعامل لازم بين دانشگاه ها، بيمارستان ها و قوه قضائيه باشد، كودكان بهزيستي مشكل هويت نخواهند داشت.
خاكي همچنين با بيان اين كه بهزيستي بر فرزندان به سرپرستي گرفته شده نظارت دارد، گفت: در ابتدا فرزندان به صورت موقت ۶ ماهه نزد خانواده ها مي مانند و در اين مدت بازديد از منزل و مشاوره ادامه دارد. بعد از آن تا ۵ سال پيگير شرايط فرزندان هستيم و درصورت بروز هرگونه مشكلي آغوش بهزيستي و مؤسسات خيريه همواره به روي فرزندان باز است. وي همچنين از برگزاري نخستين جشنواره فرهنگي ورزشي «فرزندان اميد ميهن» در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: اين جشنواره كه مخصوص كودكان ۶ سال به بالاي بهزيستي استان تهران است، در ۱۲ رشته فرهنگي و ۶ رشته ورزشي با ۶۰۰ شركت كننده برگزار مي شود. در اين جشنواره كه از ۱۲ تا ۲۷ بهمن در استان تهران برگزار مي شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا