پرداخت یارانه‌های معوق مراکز توان‌بخشی معلولان

image_print

یاران مهربانی: حسین نحوی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد که سالیانه حدود ۵۵۰ میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند، افزود: عدم تخصیص بودجه مراکز توانبخشی باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده در این مراکز و بیکاری شاغلان آنها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرانه دریافت یارانه برای هر فرد بسته به نگهداری آنها در مراکز و یا دریافت خدمات در منزل متفاوت خواهد بود، اظهار کرد: با این وجود میانگین یارانه ماهانه مراکز شبانه‌روزی ۵۵۰ هزار تومان، مراکز روزانه ۳۴۰ هزار تومان و ویزیت در منزل ماهانه ۱۵۰ هزار تومان است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز گاهی پرداخت بودجه مراکز توانبخشی با تاخیر همراه بوده است ادامه داد: بخشی از این مشکل در گذشته مربوط به ساختار اداری سازمان بهزیستی بوده است اما با توجه به رفع این مشکلات ساختاری سازمان بهزیستی، در سال جاری نیز این بودجه به موقع در اختیار ما قرار نگرفت.

نحوی نژاد در ادامه معوقه مراکز توانبخشی معلولان را سه ماه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یارانه آذرماه و دی‌ ماه به طور کامل پرداخت نشده است و هفته آینده معوقه بهمن‌ ماه نیز به این دو ماه افزوده می‌شود. با این وجود به دنبال پیگیری‌های انجام شده سخنگوی دولت قول پرداخت معوقه ها را تا پایان هفته آینده داده است. تاخیر به وجود آمده این مراکز را دچار مشکل می‌کند به طوری که آنها مجبورند یا از کیفیت خدماتشان بکاهند و یا اینکه برای تامین هزینه‌هایشان وام بگیرند و یا مقروض شوند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال، معوقه یارانه های مراکز توانبخشی تا پایان بهمن ماه پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس گفته های سخنگوی دولت معوقه های آذر، دی و بهمن ماه تا پایان سال پرداخت خواهد شد. با این وجود ممکن است تنها واریز یارانه اسفند ماه بعد از عید و تا قبل از اردیبهشت ماه ۹۷ انجام شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه فعالیت مراکز توانبخشی معلولان کمک بزرگی به دولت هستند، ادامه داد : از چند سال گذشته سازمان بهزیستی شروع به واگذاری بخشی از این مراکز به بخش خصوصی و غیردولتی کرده است. در حال حاضر یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها در سازمان بهزیستی معاونت توانبخشی است به طوری که بیش از ۹۰ درصد از ارائه خدمات شبانه روزی، روزانه و مراقبت در منزل با سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیردولتی امکان پذیر شده است.

نحوی نژاد با بیان اینکه این مراکز بدون هیچگونه کمک دولتی ظرفیت‌های عمده‌ای را ایجاد کرده‌اند، به طوریکه بالغ بر ۱۲۰ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی از خدمات آنها استفاده می‌کنند، اظهار کرد: از آنجا که بیشتر افراد به لحاظ اقتصادی محروم هستند بخشی از شهریه این مراکز توسط دولت در قالب یارانه‌ها پرداخت می‌شود. همچنین مشارکت‌های مردمی نیز تامین کننده بخش دیگری از شهریه این مراکز است. به طور کلی مابه التفاوت شهریه مراکز توانبخشی بدون یارانه دولتی در حدود ۵۰۰ هزار تومان است که همه افراد توانایی پرداخت این هزینه را ندارند و همین موضوع اهمیت پرداخت به موقع یارانه‌ها را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت و تخصیص دیرتر از نوبت بودجه این مراکز ادامه داد: بعد از تخصیص بودجه نیز خزانه یارانه این مراکز را به موقع در اختیارشان قرار نمی‌دهد. این در حالی است که این مشکل نباید درمورد برخی از دستگاه‌های حمایتی به ویژه سازمان بهزیستی اتفاق بیفتد.

نحوی نژاد با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۲ هزار بیماری روانی در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی اضافه کرد: باید پرسید در صورتی که این بودجه به موقع پرداخت نشود عدم رسیدگی به این افراد چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟ درمورد مراکز توانبخشی نیز اگر این پول به موقع پرداخت نشود این مراکز مجبور می‌شوند سطح کیفیت خدماتشان را کاهش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا