تأثیر ساخت دستبندهای مهره ای بر مهارت های دست ورزی مددجویان

image_print

توجه و تمرکز مددجویان در انجام فعالیتهای هنری بسیار حائز اهمیت است . و تلاش پایدار ایشان و انجام فعالیتها بدون حواس پرتی برای توسعه تسلط ایشان بر کار مؤثر است .
بنابراین برای مددجویانی که در کنترل دست ورزی دچار مشکلات احتمالی می باشند هنر های دستی می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف نماید. از جمله مشکلاتی که مربوط به تسلط بر دست می باشد مانند فعالیت هایی که نیاز به دست کاری اشیاء دارند از قبیل : داشتن مشکل در گرفتن و رها کردن ، استفاده از تمام دست برای دست کاری یک شی ء ، بازکردن جعبه ، برش دادن ، نخ کردن مهره ، استفاده از ابزار ها و …
انواع هنر های ساختنی با مواد مختلف مانند ساخت دستبند های چوبی ، پلاستیکی ، فلزی با ابزار های مختلف ساخت می تواند علاوه بر تقویت مهارتهای دست ورزی نیروی خلاقیت آنان را نیز پرورش دهد.
علاوه بر آن استفاده مکرر از دست غالب ، اقدامات کوچکی چون گرفتن , نگه داشتن , فشار دادن یا گرفتن چیزی بین دو انگشت اشاره و شست باعث استقامت و استحکام بیشتر عضلات و تسلط بهتر بر عملکرد دستها می شود .
رشته کردن مهره های رنگی در نخ های رنگی ، علاوه بر اینکه مددجویان را با رنگ ها آشنا می سازد و باعث بهبود دقت و تمرکز در ایشان می شود , تأثیر بسزایی در پرورش خلاقیت و ایجاد عواطف خوش و شادی آور در مددجویان دارد .
بنابر این با استفاده از تشویق و تقویت مثبت و صرف وقت کافی می توان علاوه بر سوق دادن مددجویان به سمت استقلال بیشتر کمک کرد تا در انجام فعالیت ها به اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری دست یابند با اینکه ممکن است بسیاری از ایشان در ابتدای کار اظهار ناتوانی کنند و به دلیل عدم توانایی و خستگی سریع دست از کار بکشند .

با تشکر از مقالات خانم دکتر شهره یوسفی و متخصصان کلینک توانبخشی روشا

 

گردآورنده: شیرین ترحمی، مربی آموزشی مؤسسه خیریه توانبخشی معلوولین ذهنی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا