پرستاری و درمان
کادر پرستاری و درمان در مؤسسات نگهداری و توانبخشی، علاوه بر نظارت بر امور بازپروری، به همکاری با پزشکان متخصص در فرآیند درمانی نیز می پردازند. پرسنل بخش پرستاری و درمان اعم از پرستار، بهیار و مراقب، با به کارگیری متدهای علمی به روز در واقع نبض تپنده مؤسسه است. همچنین مراقبین در حوزه بهداشت فردی مددجویان و پرسنل خدمات در حوزه بهداشت محیطی مؤسسه زیر نظر این واحد فعالیت می کنند. ازتباط پیوسته با بخش های مختلف تغذیه، کاردرمانی، روانشناسی، مددکاری و آموزشی، نیازمند مدیریتی صحیح و استفاده از تجربیات ارزشمندی است که توسط مدیریت واحد پرستاری و درمان در اختیار کارکنان این بخش قرار می گیرد.
سرپرست واحد: سرکار خانم رعنا لازمی- کارشناس ارشد پرستاری جراحی داخلی و دانشجوی دکتری مدیریت سالمندی
پژشکان:
جناب آقای دکتر عباس نجاری – پزشک عمومی و متخصص بیوتکنولوژی پزشکی – پزشک مسئول و مشاور بهداشت مربوط به پیشگیری، درمان، مراقبت و خدمات پزشکی در مؤسسه
سرکار خانم دکتر نسرین جعفری – پزشک متخصص اعصاب و روان
سرکار خانم دکتر سیده آزاده نقیبی – پزشک رزیدنت مغز و اعصاب
جناب آقای دکتر محمد محمدی – پزشک عمومی
جناب آقای دکتر رادفر- دندانپزشک
جناب آقای دکتر کریمی – دندانپزشک
تعداد پرستاران: 3 نفر
تعداد بهیاران: 4 نفر
دستیار دندانپزشک: 1 نفر
تعداد مراقبین: 24 نفر
تعداد خدمات: 12 نفر
———-
شرح وظایف پزشک:
- ویزیت مستمر و دستور انجام آزمايشات دوره ای، راديوگرافي، سونوگرافي و..
- درج هرگونه بیماری ویا اختلال همراه با معلولیت ذهنی در پرونده و پیگیری موارد مربوطه
- دارو درماني و تعيين خط مشي درماني
- نظارت بر اجراي درمان هاي پزشكي و نحوه استفاده از لوازم بهداشتي
- آموزش مراقبین در زمينه مسائل بهداشتي و درماني
- ارجاع براي اقدامات پزشكي تخصصي در صورت نیاز
- نظارت بر نحوه ارائه خدمات تیمی توانپزشکی و پرستاری مراقبتی
- CPR
- مستندسازی اقدامات در پرونده پزشکی
شرح وظایف پرستار
- تحویل دادن بخش ها و ارائه گزارش کتبی به پرستار شیفت بعدو تحویل گرفتن آن از پرستارشیفت قبل در هر شیفت کاری
- ارزیابی سلامت معلولان ، اعلام کتبی هرگونه تغییر به مسئول تیم توانبخشی درهرشیفت
- نظارت بر بهداشت عمومی مرکز
- نظارت بر سلامت تجهیزات پرستاری و اعلام به موقع جهت رفع کمبودها و نواقص
- نظارت بر کلیه امور مراقبتی معلولان از جمله حمام کردن – غذاخوردن و …
- انجام اقدامات پرستاری شامل کنترل فشارخون ، علائم حیاتی ، بصورت مستمر و ثبت آن و در صورت لزوم پانسمان ،تعویض سونداژ ، تزریق آمپول ، سرم و …
- احیای قلبی (CPR)در موارد اورژنسی
- کنترل نظارت و ارزشیابی دارو درمانی با توجه به افزایش استعداد ابتلا به عوارض دارویی در معلولان
- مشاوره ، آموزش و انجام مداخلات در الگوی دفع طبیعی
- ثبت اقدامات انجام شده و تعیین برنامه های مراقبتی و تکمیل پرونده
- کنترل تاریخ مصرف داروها
- تقسیم کار مراقبین و بهیاران مرکز و نظارت بر نحوه کار
- ارزیابی وضعیت معلولان و ثبت در پرونده آنان و اعلام کتبی هرگونه تغییر به مسئول تیم توانبخشی
- حضور و همکاری در تیم توانپزشکی و مراقبتی
- مستند سازی اقدامات درپرونده
- راهنمایی و آموزش در رعایت بهداشت فردی در کلیه سیستم های بدن معلولان و پرسنل مرکز
شرح وظایف بهیار یا کاردان پرستاری
- تحویل گرفتن بخش از بهیارشیفت قبل وتحویل آن به بهیارشیفت بعد طبق ضوابط ودرغیراین صورت گزارش به مافوق.
- انجام امور مراقبت طبق دستور پرستار
- تأمین نیازهای مراقبتی معلولان وابسته شامل : نظارت و کمک به مراقب در حمام دادن
- تغذیه معلولانی که دارای لوله معده هستند با نظارت پرستار
- تنقیه بنا به دستور پزشک و با نظارت پرستار
- تعویض کیسه کلستومی
- گرفتن نمونه های آزمایشگاهی شامل ادرار – مدفوع و خلط تحت نظارت پرستار
- استفاده از کیسه آب گرم و یخ در حفظ درجه حرارت طبیعی بدن
- مراقبت در حفظ نظم و نظافت
- آماده کردن وسایل لازم جهت امور مراقبتی توسط پرستار ( مانند وسایل پانسمان و … ) و جمع آوری آنها پس از اتمام کار ، شستشوی وسایل و در صورت لزوم استریل کردن آنها
- آماده کردن معلول برای معاینه پزشک شامل : برقراری ارتباط ، دادن وضعیت مناسب به وی ، حفظ محیط مناسب برای معاینه ، برداشتن پوشش و در معرض قرار دادن عضو مورد معاینه ، در دسترس قرار دادن وسایل مورد نیاز جهت معاینه
- کنترل و تحویل البسه ، ملحفه ، پتو ، روتختی و …. از مسئول رختشویخانه
- کنترل مواد شوینده و تسهیل در تحویل آن
- پیشگیری از بروز حوادث احتمالی در حفظ امنیت معلول
- کمک در امر توانبخشی معلول طبق دستور تیم توانبخشی (حضور و همکاری در تیم توانپزشکی و مراقبتی)
- انجام سایر امور محوله طبق دستور مافوق
- مستند سازی اقدامات درپرونده
شرح وظایف مراقب
- تحویل بخش ها و ارائه گزارش کتبی به مراقب شیفت بعد و تحویل گرفتن آن از مراقب شیفت قبل در هر شیفت کاری
- اعلام هرگونه تغییر در وضعیت جسمی یا روانی معلول از جمله ایجاد قرمزی ، کبودی ، تورم ، نقاط دردناک ، و شکایت ها و مشکلات وی به مافوق
- کمک در انجام جابه جایی معلولان دارای ناتوانی
- کمک در انجام کلیه امور شخصی معلولان ( غذا خوردن ، لباس پوشیدن ، استحمام ، شستن دست و صورت ، توالت رفتن ، به خود رسیدن )
- مرتب کردن البسه ، ملحفه و وسایل شخصی معلول ( حوله ، لیف ، مسواک ، شانه و …)
- کمک به معلولانی که به هنگام راه رفتن تعادل ندارند.
- تعویض پوشک معلولان طبق برنامه زمان بندی و در صورت لزوم با توجه به دستور مافوق ، تعویض خارج از نوبت
- دادن لگن به معلولان در صورت نیاز ، ضد عفونی کردن آن پس از هر بار استفاده و مرتب نگه داشتن محل نگهداری لگن ها
- جمع آوری البسه ، روبالشتی ، ملحفه جهت شستشو به رخشتشویی
- شستشو و نظافت مددجویان پس از گرفتن لگن و یا به هنگام تعویض پوشک
- انجام ماساژ با صلاحدید تیم توانبخشی
- ضد عفونی کردن تخت و تجهیزات معلول در نظافت های دوره ای و هم چنین پس از فوت و یا ترخیص وی
- هماهنگی و کمک به معلول جهت حضور و شرکت در برنامه های فرهنگی تفریحی در داخل و خارج از مراکز و انجام کلیه وظایف مربوطه
- همکاری لازم با تیم توانبخشی در خصوص انجام ماساژ ،ورزش ، تحرک بدنی ، گپ و گفتگو و….. طبق دستور اعضای تیم
- حفظ و نگهداری اموال اختصاصی هریک از معلولان مانند لیوان ، حوله ، لیف ، شانه ، دمپایی و …
- تبصره: صاحب امتیاز موظف است پس از ثبت وضعیت مراقبین و انعقاد قرارداد هماهنگی لازم جهت آموزش آنان راجهت شرکت در دوره های آموزشی در زمینه های مختلف فراهم نماید.